De A327 was gered, maar er moest nog veel gebeuren |
Na het einde van het Blauwe Tram-bedrijf ontfermden NVBS en later de Tramweg-Stichting zich over de wagen. Zo kwam hij terecht in Rotterdam Delfshaven, waar gestaag werd gewerkt om de tram weer zijn oude glans terug te geven.
Midden jaren '80 kon de tram weer in gebruik worden genomen, en de A327 heeft sindsdien gereden op de tramsporen van Rotterdam, Amsterdam, het Openluchtmuseum, en Den Haag.
Om de wagen een duidelijk Leids gezicht te geven voor Retourtje Leiden, is er speciaal een oude dakreclame voor het Leidsch Dagblad hersteld (een oorspronkelijke, en niet nagemaakt, zoals we eerder schreven). Tijdens de tentoonstelling zal de Leidse Blauwe te zien met deze reclames.
En dat zo'n reclame ook echt op de A327 heeft gezeten, wordt aangetoond door deze historische foto. Omstreeks 1960 is de wagen in botsing gekomen met een auto die kennelijk nog even snel tussen "die trage, logge trams" door wilde. Maar met de NZH viel niet te spotten... Links op de foto een andere Blauwe Tram van een type waarvan helaas niets bewaard is gebleven. Ook zulke tweelingwagens (enkelgelede trams, zouden we nu zeggen) reden tot het einde toe op de lijn tussen Leiden en Den Haag.Foto: L.J. Albers |
Wie kan ons de exacte locatie van die botsingsfoto vertellen?
BeantwoordenVerwijderenJ.W. Briër antwoordde:
BeantwoordenVerwijderenDe foto van de botsing is genomen aan het eind van de Korevaarstraat in
Leiden.
Via google streetview duidelijk te 'matchen'.
Met vriendelijke groet,
J W Briër.
Rustbuster
Nog een reactie van J.W. Briër:
BeantwoordenVerwijderenDe A327 was hier normaal niet te vinden. De normale stadsdienst had haar einde aan de Hoge Rijndijk terwijl de Korevaarstraat in de richting Lammenschansweg en verder ligt. Mijn grootouders woonden vlak bij de Lammenschansweg alwaar het passeren van de Budapesters op mij als kleuter geweldig veel indruk maakte.
Als je de foto vergroot zie je dat de koersrol alleen de tekst "TRAM" toont. Een mogelijke verklaring is de lokaaldienst naar het punt net voorbij de kruising met de spoorlijn Leiden-Woerden. Ik meen dat dit de dienst naar de Kersstraat was. Deze heeft gedurende een bepaalde tijd (alleen in de spits?) gelopen. Dit staat wel ergens in 1 van de bekende boeken (kan ze nu niet checken, zitten nog ergens in een verhuisdoos).
De tram/treinkruising en de botsing van de Budapester met de trein aldaar vond ik als kind zeer indrukwekkend temeer daar 1 van de betrokkenen de vader van mijn (aangetrouwde) oom was.
Als Leidenaar indertijd heb ik de plaats goed herkend - heb indertijd
BeantwoordenVerwijderenlaaste rit gemaakt op 13 nov 1961 in de H303 met A327 van stationsplein
to de halte Professorenwijk. Het personeel was heel blij dat ik er daar
uit wilde aangezien ze nu een reden hadden om er te stoppen! Ze hadden al
op elke halte gestopt vanaf Rijnsburg! [om iemand in of uit te laten]
Mijn moeder wilde niet dat ik spijbelde van school en kwam ik dus alleen
maar te laat op school. Jammer anders had ik naar Den Haag en weer
helemaal terug kunnen rijden naar Rijnsburg en daarna uitstappen op de
Kersenstraat waar ik vlak bij woonde.
Wat betreft de foto;-
Op z'n minst reed er een stadstramdienst in de morgen (wellicht voor dat
de eerste Hagenaar in Leiden arriveerde) naar de halte Kersenstraat [waar
een overloop spoor was] tot het einde van de stadstrams in Leiden in 1960.
Heb foto van A320 op de Lammeschansweg op weg naar Kersenstr om 6.35 uur
van Wim van Rooijen gemaakt op 7 sept 1960.
Dit was een overblijfsel van een meer reguliere dienst tot de
Kersenstraat van vlak na de oorlog tussen de Haagse diensten maar die
later verviel.
Job Clausen